wtorek, 28 maja 2019

"Mój przyjaciel Hitler" Heinrich Hoffman recenzja Weroniki Moroz 2 miejsce w konkursie na recenzję książki (kategoria 13-18 lat)


MÓJ PRZYJACIEL HITLER



Książka, którą z polecenia niedawno przeczytałam ma tytuł: „Mój przyjaciel Hitler. Wspomnienia fotografa Hitlera” i jest napisana w formie pamiętnika Heinricha Hoffmana. Był on prywatnym fotografem i jednocześnie najbliższym przyjacielem Adolfa Hitlera. Mimo tego, że brał udział w większości najważniejszych dla przebiegu wojny wydarzeniach, nigdy nie angażował się w politykę i nie popierał żadnej ze stron. Dlatego też między innymi Adolf Hitler wszedł z nim w tak bliską relację – wiedział, Że Hoffman nie zdradzi go oraz nie wykorzysta ich znajomości dla własnych korzyści. Często też pytał go, jako osobę neutralną, o zdanie dotyczące jego działań wojennych.
Książka ta to nie tylko opowiedziana historia jego życia, ale i przedstawiony przez niego obraz wojny z zupełnie innej perspektywy. Jednocześnie Heinrich był utalentowanym artystą, którego fotografie zdobyły uznanie na całym świecie jeszcze zanim poznał Hitlera. Jak powiedział pierwszy tłumacz wersji angielskiej (R. H. Stevens): ,,Hoffman był tak naprawdę jednym z najważniejszych fotografów XX wieku. Żaden inny nie uzyskał takiej możliwości-szansy na bliski i wyłączny dostęp do ważnej głowy państwa (..)”. Dzięki tej książce możemy poznać szczegóły życia prywatnego przywódcy III Rzeszy, którego działania odcisnęły piętno na losach całej ludzkości, oraz poznać historie ukryte za jego najsłynniejszymi fotografiami. Uważam, że książka ta jest jak najbardziej warta uwagi i powinna zaciekawić zarówno pasjonata historii, jak i miłośnika fotografii. Cytując Stevensa: ,,Wspomnienia Hoffmana to perspektywa tych, którzy znajdowali się najbliżej Hitlera. (..) przede wszystkim skłaniają do refleksji nad dręczącym pytaniem, czy sztuka w służbie zła może nadal być dobra”.
Dzieło Hoffmana zaciekawiło mnie już samym tytułem, a po jego przeczytaniu nie rozczarowałam się. Uważam, że warto poznawać historię z różnych perspektyw, szczególnie dotyczącą tak kluczowych momentów dla świata jakimi była II Wojna Światowa. Tak jak Stevens powiedział, książka faktycznie skłoniła mnie do refleksji dotyczących postaci Heinricha, który sam powiedział, że ,,nienawidził niesprawiedliwości i okrucieństwa (…)” a jednocześnie był jednym z bliższych przyjaciół Adolfa Hitlera.

Weronika Moroz


"Mój przyjaciel Hitler" Heinrich Hoffmann
Wydawnictwo RM, 2015
ISBN 9788377732878

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz