piątek, 21 marca 2014

Dziś prawdziwych Cyganów już nie ma (?)

W swej kolejnej poświęconej polskim Romom książce, Jacek Milewski zaprasza czytelnika na wyprawę do ich niezwykle ciekawego świata. W czternastu opowieściach poznamy codzienne troski Cyganów, stare legendy, rodzinne radości i dramaty, trudy egzystencji w często nieprzychylnym świecie, a także melodyjny romski język. 
Autor, niekwestionowany ekspert w tematyce cygańskiej, pozwala nam, choćby na chwilę, przenieść się do tajemniczej krainy, do której samym chyba nie udałoby nam się trafić...
Zainteresowanym tematem polecamy także wcześniejszą książkę autora, pt. "Dym się rozwiewa" (Wyd. Zysk i S-ka, 2008)
MK



Jacek Milewski – „Chyba za nami nie traficie”

Wydawnictwo: W.A.B. 2013
ISBN: 978-83-7747-874-5

1 komentarz:

  1. Ciąg dalszy wątków cygańskich... Polecam uwadze "Papuszę" Angeliki Kuźniak. Książka o cygańskiej poetce, samorodnym talencie. Papusza została zauważona przez Jerzego Ficowskiego i Juliana Tuwima.
    "Gdybym się nie nauczyła czytać i pisać, ja głupia, byłabym może szczęśliwa" - powiedziała pod koniec życia poetka. Cena tej sławy była ogromna. Fragment jednego z wierszy:
    "Pieśń cygańska z Papuszy głowy ułożoną"

    W lesie wyrosłam jak złoty krzak,
    w cygańskim namiocie zrodzona,
    do borowika podobna.
    Jak własne serce kocham ogień.
    Wiatry wielkie i małe
    wykołysały Cyganeczkę
    i w świat pognały ją daleko...
    Deszcze łzy mi obmywały,
    słońce, mój ojciec cygański, złoty,
    ogrzewało mnie
    i pięknie opaliło mi serce.(...)

    JK

    OdpowiedzUsuń