piątek, 27 listopada 2015

Z recenzji Czytelników: "To nie są moje wielbłądy"

Ach, te piękne lata sześćdziesiąte! Kupowało się, a raczej zdobywało, kawałek kretonu, zszywało po bokach 
i była gotowa modna sukienka typu worek! Ale już z butami rzecz się miała nieco inaczej. Jeździło się po nie do ulubionego szewca na Rutkowskiego, czyli na Chmielną. A z „ciuchami” to był istny szał! Moja mama dziwiła się, co ja widzę w tych starych swetrach, wszak przed wojną nikt nie nosił rzeczy używanych!

Takie właśnie wspomnienia ożywiła we mnie lektura opowieści Aleksandry Boćkowskiej o modzie w PRL, pod trudnym zrazu do rozszyfrowania tytułem "To nie moje wielbłądy." Autorka potraktowała temat poważnie, ale i z należytym poczuciem humoru. Dziś wydawać by się mogło - cóż to jest kupić ubranie - zwyczajna rzecz, stroisz się zgodnie z tym, na ile cię stać! Otóż w PRL-u nie było to takie oczywiste. Moda była tematem politycznym, strategicznym, ludzie nie ubierali się sami, ubierało ich państwo! Słowo daję, nie miałam o tym bladego pojęcia, kiedy stałam w kolejce po kieckę w Hofflandzie, albo tęsknie spoglądałam na wystawy sklepów Mody Polskiej. Na szczęście CORA okazywała się bardziej dostępna dla mojej kieszeni.
Rzetelnie podchodząc do tematu, autorka książki nie tylko przekopała żródła archiwalne, wysłuchała ludzi, którzy wtedy pracowali w branży odzieżowej, rozmawiała z projektantami. Doceniła też rolę tygodnika "Przekrój" i miesięcznika "Ty i Ja" w kształtowaniu naszych gustów, zresztą nie tylko tych, które bezpośrednio dotyczyły tego, w co się ubrać. Dzięki tym czasopismom uchylała się nieco żelazna kurtyna, oddzielająca nas od całego kulturalnego świata. Jedyne wtedy czasopisma dla kobiet "Zwierciadło", "Kobieta i Życie", "Filipinka" koncentrowały się raczej na poradach i wykrojach.
Nie mogąc zdradzić o co chodzi w tytule, powiem tylko, że jako osoba ściśle przestrzegająca kanonów mody, byłam posiadaczką sukienki w wielbłądy.

Joanna Mackiewicz

Aleksandra Boćkowska – "To nie są moje wielbłądy"
Wydawnictwo Czarne, 2015
ISBN: 978-83-8049-044-4


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz