czwartek, 30 czerwca 2016

"Dzielny Despero" recenzja konkursowa Jakuba Mądrego

       Nauczycielka języka polskiego kazała nam przeczytać dowolną lekturę, aby później ją przedstawić na forum klasy. Po długich przemyśleniach wybrałem książkę autorstwa Kate DiCamillo pt. „Dzielny Despero”, kategorii fantasy. Kilka dni po przeczytaniu tejże powieści, z czystym sumieniem mogę przedstawić jej subiektywną ocenę.
    Opowiada ona o przygodach małej myszki o imieniu Despero, która urodziła się w wielkim zamku. Od początku rodzice spodziewali się kłopotów ze strony tego zwierzątka z powodu jego nieproporcjonalnych, bardzo dużych uszu. Spodobał mi się ten pomysł ze strony autorki, gdyż pokazuje to niemądrą ocenę ludzi odmiennych od nas w normalnym świecie, a Despero, jak dowiadujemy się później, zostaje dobrą i potrzebną osobą. Jak zawsze w książkach tego typu, najpierw musi stać się coś złego, aby z czasem było o wiele lepiej. Kontynuując, główny bohater różnił się od swoich braci, nie szukał okruszków ciast ani nie gryzł drewnianych ścian, ponieważ wolał czytał baśnie w bibliotece. Pewnego dnia szedł za dźwiękiem pięknej muzyki, a gdy dotarł do źródła, ujrzał na miejscu króla Filipa grającego na gitarze dla księżniczki. Despero nie powstrzymał się w końcu podszedł do tej dwójki, a miało to swoje konsekwencje. Dzień później został on skazany przez Mysią Radę na spędzenie reszty jego życia w ciemnym, okropnym i śmierdzącym zgorszeniem oraz smutkiem lochu. Dalszej części książki nie będę przedstawiał, lecz zapewniam, że pojawi się w niej mnóstwo zwrotów akcji. Od pięknej miłości między myszką a księżniczką po okropny szantaż szczura i grubej wieśniaczki. Bardzo mi się to spodobało, gdyż lektura ta trzymała mnie w ciągłym napięciu. Pierwszy raz aż tak się zaczytałem. W szkole nie mogłem się doczekać, kiedy znowu zagłębię się w kolejne przygody myszki Despero.

    Bardzo podobała mi się powieść Kate DiCamillo. Widać, że włożyła w nią niemało pracy. Można zauważyć też, że zaczerpnęła dużo sytuacji z życia codziennego. Pomimo wielu zalet tej książki, ma ona jedną wadę, która naprawdę przeszkadzała mi w czytaniu, a było to bezpośrednie zwracanie się autorki do czytelnika.  Na szczęście i tak można z radością spędzić dobre kilka dni przy tej wspaniałej pozycji literackiej.

"Dzielny Despero" Kate DiCamillo
Wydawnictwo Philip Wilson, 2009
ISBN: 978-83-7236-243-8

Recenzja wyróżniona w konkursie "Wszystkie książki mówią" 
w kategorii powyżej 13 lat.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz