czwartek, 28 lipca 2016

"Kwiat Pustyni" - recenzja konkursowa Zuzanny Kaszy

Odkąd pamiętam marzyłam o podróżach, przygodach i wyprawach w nieznane, ponieważ interesują mnie różne kultury i zwyczaje jakie panują w obcych krajach. Ciekawość zaprowadziła mnie
w bibliotece do działu z książkami o innych kontynentach. Znalazłam tam i przeczytałam wiele pamiętników z podróży i biografii, lecz najbardziej zaciekawiła mnie historia opisana przez Waris Dirie w książce "Kwiat Pustyni". Autorka opisuje w niej swoje dzieciństwo, które spędziła żyjąc z koczowniczym plemieniem
w Somalii. Akcja książki rozpoczyna się, gdy ojciec dziewczynki postanawia sprzedać ją sześćdziesięcioletniemu mężczyźnie, 
w desperacji trzynastoletnia Waris decyduje się na ucieczkę przez afrykańską pustynię. Przerażona dziewczynka, żeby umknąć przed ścigającym ją ojcem i przyszłym mężem, pokonała przeszkody, które zatrzymałyby dorosłego człowieka. Strach pozwolił jej przetrwać głód i pragnienie, poranione do krwi stopy, a nawet spotkanie z potężnym lwem. W dalszej części książki dowiadujemy się, jaką drogę pokonała dziewczynka z somalijskiego namiotu, żeby stać się światowej sławy modelką. Podróż przez pustynię to tylko niewielka część tego, przez co przeszła.
"Kwiat pustyni" to książka, która wywarła na mnie ogromny wpływ, można nawet powiedzieć, że mnie ukształtowała. Czytając ją uświadomiłam sobie, że nie każda dziewczynka marzy o lalkach, niektóre marzą po prostu o butach. Zrozumiałam również, że nie wszystkie dzieci i kobiety na świecie są bezpieczne. Wstrząsnęło mną to, że małe afrykańskie dziewczynki są bardzo często obrzezane. Nie rozumiem, jak matki, które same doświadczyły takiego okrucieństwa, pozwalają zrobić to samo swoim dzieciom.
Waris Dirie jest moim autorytetem. Pokonała wiele przeszkód, teraz mieszka w Polsce, gdzie ma swoją fundację, walczącą z okrutnym zwyczajem obrzezania małych dziewczynek. Polecam każdemu tę wspaniałą historię silnej i niezależnej kobiety.


Waris Dirie - "Kwiat Pustyni"
Wydawnictwo Świat Książki, 2002
ISBN: 83-72272-808


Recenzja wpłynęła na konkurs "Wszystkie książki mówią" 
(kategoria pow. 13 lat)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz