poniedziałek, 22 czerwca 2015

Wciągający wir zdarzeń - recenzja konkursowa Aleksandry Duszki


 Kilka tygodni temu, dzięki mojemu wychowawcy, przeczytałam powieść Dana Browna pt.: „Zwodniczy punkt”. W Polsce książka po raz pierwszy została opublikowana przez wydawnictwo Sonia Draga w 2005 roku.  Autor dzieła swoją sławę zawdzięcza przede wszystkim „Kodowi Leonarda da Vinci”.
            „Zwodniczy punkt”  to thriller, opowiadający o polityce, nowinkach naukowych i walce o życie. Bohaterowie utworu (Rachel Sexton, Michael Tolland  i Corky Marlinson) zostają wplątani w szokującą intrygę. Nikt nie spodziewa się przedstawionego zakończenia... NASA dokonuje niesamowitego odkrycia - satelita wykrywa w lodowcu meteoryt, na którym znajdują się ślady życia w Kosmosie. Ujawnienie rewelacji opinii publicznej jest niezbędne, aby prezydent pozyskał wyborców na następną kadencję. W celu zbadania autentyczności odkrycia, na Arktykę udaje się czworo naukowców oraz analityk wywiadu. Żadne z nich nie przypuszczało, jak tragiczne skutki będzie miała dla nich podróż, a dla społeczeństwa nowe osiągnięcie agencji NASA.
            Nigdy nie przepadałam za literaturą tego typu, lecz dzięki nieprzeciętnej tematyce oraz nieprzewidywalnym zwrotom akcji, wciągnęłam się w wir zdarzeń umiejętnie rozmieszczonych przez autora. Nie potrafię wymienić mojego ulubionego momentu, ponieważ każdy rozdział był genialny. Pomimo tego, że utwór skupia się na akcji, bohaterowie zachwycili mnie usposobieniem oraz ujawnionymi cechami. Każda postać miała obrany cel, do którego dążyła. Uważam, że nie było osoby, która nie wzbudzałaby we mnie emocji. Najbardziej polubiłam Corky'ego Marlinson'a, dlatego że wyróżniał się ekscentrycznością. Autor w kreowaniu jego osobowości zastosował lekki komizm postaci. Według mnie wszyscy bohaterowie byli pozytywni z wyjątkiem senatora Sextona. Nawet kiedy jego jedynej córce groziła śmierć, on postanowił zostawić ją w potrzebie dla kariery.
            Język utworu jest prosty, aczkolwiek dla inteligentnych czytelników. 
W powieści występuje narrator wszechwiedzący. Dan Brown zaskoczył mnie niezwykle oryginalnym stylem. Rzeczywistość przedstawiona w tej pozycji książkowej jest osadzona w Stanach Zjednoczonych. Czas akcji jest nieokreślony.  Szata graficzna niestety w żadnym wydaniu nie przyciąga uwagi, ale godni poznania tej książki, nie ocenią jej po okładce.
            Omawiana przeze mnie powieść cechuje się oryginalnością oraz intensywnością wywoływania emocji wszelkiego rodzaju: od radości, przez ciekawość, aż po niecierpliwość. Porusza problem niemoralnej polityki i stereotypowych zachowań ludzi, a więc poucza odbiorcę, skłania do przemyśleń. Na długo pozostaje w pamięci, sprawiając, że chciałbyś sięgnąć po inne książki  Browna. Dzieło przeznaczone jest dla dorosłych i młodzieży, którzy interesują się nauką oraz polityką. Ma charakter dydaktyczny i ponadczasowy, więc polecam je ludziom, którzy bez skrupułów dążą do osiągnięcia danego celu, nie bacząc na dobro innych.

Aleksandra Duszka
Uczennica III klasy
Publicznego Gimnazjum w Zakręcie
„Zwodniczy punkt” Dan Brown
Warszawa: Albatros, 2005
8373592024




Recenzja nadesłana na konkurs

„Wszystkie książki mówią”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz