wtorek, 5 lipca 2022

Z recenzji Czytelników: Nagrody Literackie m.st.Warszawy. Poeci w konkursie.

Współczesne wiersze nie mają magicznej melodii i porządku. Różnią się od znanych nam 
ze szkoły utworów lirycznych. Mają inny poetycki wymiar, krótszą formę, dużo w nich zabawy słowami i zanurzenia w życiu codziennym. Zawsze jednak starają się docierać 
do sedna znaczeń.



Młodzi polscy twórcy nominowani do warszawskiego konkursu mieszkają 
w różnych stronach Polski. Ilona Witkowska, autorka tomiku „gdzie są moje dzieci?”1mieszka w Sokołowsku, miasteczku na Dolnym Śląsku, o którym ostatnio stało się głośno dzięki powieści Olgi Tokarczuk „Empuzjon”. Krótkie dwuwersowe, czterowersowe utwory Ilony Witkowskiej zawierają całą gamę uczuć. Radość wspomnień :na kodaku lśniące, nieskończone lipce/asfalt tak miękki, że można wciskać wszystko. Smutek rozstania: wypieramy jak umiemy (mówię: my, bo ja/ mi najwyraźniej nie wystarcza). Klimat miejsca : psy w Marysieńce wyją cicho/ci, co nie utracili, nie rozumieją utraty.

Nieco dłuższą frazą poetycką posługuje się Justyna Kulikowska w zbiorze ”gift. 
Z Podlasia”2. Odnajdziemy tu wiele kontekstów politycznych: trzymała mnie za pysk partia ojca/gdy wyciągał za kark na głosowanie. Traumy związane z historią jej rodzinnych stron:prawdę można obracać w dłoniach,/zupełnie jak monetę. Bunt i ból tworzenia:i trzymała mnie za pysk stylistyka/gdy chciałam odsiać paracetamol z dorety. W sumie gorzki w odbiorze jest ten podlaski prezent…

Laureatem tegorocznej nagrody w kategorii: Poezja, został Tomasz Bąk za tom wierszy ”O, to ja”3.Książka jest ciekawa graficznie, w tekście na stronach parzystych znajduje się aforystyczny poemat „M w 49 częściach”, 
a na nieparzystych nieco dłuższe formy poetyckie, ironicznie komentujące zastaną rzeczywistość. Autor dotyka wątków tożsamościowych, bawi się językiem: strasznie nam się zwyklętało osiedle,/strasznie spiekłane stało się miasto. Zapytałaś, dlaczego wysiadamy,/i odruchowo miałem odpowiedzieć, że jesteśmy na miejscu,/ale nie jestem pewien, czy to dobre miejsce.

Joanna Mackiewicz


Tomasz Bąk - "O, tu jestem"
Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury 
w Poznaniu, 2021.
ISBN: 978-83-66453-44-9



1 Ilona Witkowska,gdzie są moje dzieci?.Wyd.papierwdole – Katalog Press

2 Justyna Kulikowska,gift.z Podlasia.Wyd.WBPiCAK

3 Tomasz Bąk,O,to ja.Wyd.WBPiCAK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz